ASUNNOTTOMUUSMESSUT

 

   

 

 

   

 

KURAATTORIT
CURATORS

JANI LEINONEN JA RIIKO SAKKINEN

”Mitä pahempi tilanne on maailmassa, sitä enemmän tarvitaan taidetta.”
Riiko Sakkinen

Asunnottomuusmessut – Taju13 -taidetapahtuman kuraattoreina ovat kuvataiteilijat Jani Leinonen ja Riiko Sakkinen. Taiteilijat ovat tehneet lukuisia yhteisiä projekteja. Yhteistä Leinoselle ja Sakkiselle on myös tiedotusvälineiden, ohi traditionaalisen taidekentän, kiinnostus heidän taidettaan kohtaan.. Heille molemmille jokainen taideteos ja taideteko on myös vakava yhteiskunnallinen kannanotto. Taide ei ole vain peliä media tai katsojan kanssa. Erityisesti heidän kritiikkinsä kohteena on kulutusyhteiskunta. Suomessa ja myös kansainvälisesti molemmat taiteilijat ovat herättäneet taiteellaan niin positiivista kuin rajuakin kriittistä keskustelua. Heidän taiteensa puhuttelee aina, se ei jätä välinpitämättömäksi. Vaikka vielä toistaiseksi saammekin nauttia hyvinvointivaltion turvallisuudesta, alkaa se jo monella tavalla eriarvoistaa kansalaisia. Asunnottomuuden kasvu on yksi hyvinvointivaltion rapautumisen merkki, siksi kuraattorit ovat tarttuneet tähän yhä kasvavaan ongelmaan.

”The worse the situation in the world, the more art is needed.”
Riiko Sakkinen

Homelessness Fair – Taju13 art event is curated by artists Jani Leinonen and Riiko Sakkinen. The two artists have done numerous projects together. Leinonen and Sakkinen also share the media's interest in their work. To both artists eachpiece of art and art act is a serious social statement. Sakkinen and Riikonen specialise in critisising consumerism. The artists have stirred up both positive and fierce critical discussion with their art, in Finland and abroad. Their art never fails to raise a reaction; one cannot be indifferent towards it. Even though we are for the time being enjoying the security provided by the welfare state, it has started to create inequality. The growth of homelessness is a sign of the deterioration of the welfare state, and that is why the curators have picked it as their topic.

 

JANI LEINONEN
www.janileinonen.com >>

Lapsuutensa ja kouluvuotensa Jani Leinonen (s. 1978) asui Hyvinkäällä. Kuvataideakatemiasta hän valmistui 2002

Jani Leinonen on saanut taiteellaan ja taidetoiminnallaan aikaan paljon keskustelua, kohua ja myös kiistelyä. Leinosen projektit muistuttavat mainostapahtumia, Duudsonien tempauksia, mutta hän puhuu kaupallisuuden tai mainosten kielellä niille vieraista asioista kuten sodista, köyhyydestä, nälästä tai kuluttamisesta. Hän on luonut ainakin yhden ikonisen aiheen, Elovena-neidon,(kaurahiutalepakkauksen kansikuva) ja sen lukuisat keskustelua herättäneet variaatiot. Leinonen tutkii, kommentoi, pohtii, ironisoi kaupallisuutta, kuuluisuuden palvontaa, sitä mitä taide on tai kaikkea sitä mikä kuuluu käsitteeseen taiteen kenttä. Jani Leinonen tekee käsitteellistä taidetta, jossa mikään yhteiskunnan osatekijä ei ole sen ulkopuolella. Mikään ei ole hänelle pyhää ei edes Ronald McDonald. Projektien ohella hän pitää myös tavallisia taidenäyttelyitä.

JANI LEINONEN
www.janileinonen.com >>

Jani Leinonen (born 1978) spent his childhood in Hyvinkää. He graduated from the Academy of Fine Arts in 2002.

Jani Leinonen has stirred up a lot of discussion, uproar and debate with his art. Leinonen's projects resemble and events but he speaks with the voice of commercialism and adverts about things that are foreign in those realms, such as war, poverty, hunger and cunsumerism. He has created at least one iconic theme, the Elovena girl (the image on oatmeal boxes), and its many variations which have stirred up debate. Leinonen studies, comments, ponders and ironises commercialism, celebrity worship, art and everything that is incorporated into the concept of the art scene. Jani Leinonen makes conceptual art which contains all aspects of society. Nothing is sacred to him, not even Ronald McDonald. In addition to his projects, Leinonen also holds ordinary art shows.

 

RIIKO SAKKINEN
www.riikosakkinen.com >>

Kuvataiteilija Riiko Sakkinen (s. 1976) valmistui Kuvataideakatemiasta 2002. Taiteilija asuu perheineen Espanjassa lähellä Toledoa.

Riiko Sakkiselle taide on yhteiskunnallisen toiminnan väline. Hän käyttää populaarikulttuurista tuttuja työskentelymenetelmiä ja muotokieltä kuten piirtämistä. Tämä saa aikaan petollisen yksinkertaisuuden ja tuttuuden illuusion, joka kait on taiteilijan tarkoituskin. Taiteellaan, piirroksilla ja installaatioilla, hän kritisoi kuluttamista, politiikkaa, mainoksia, tuotemerkkiriippuvaisuutta toisin sanoen koko kapitalistista järjestelmää. Hänen teoksensa esittävät salakavalasti meille kaikille tuttuja visuaalisia symboleita rakentaen niistä kokonaisuuden joka pakottaa ottamaan kantaa, ärsyttää ja puhuttaa siis saa meidät reagoimaan välinpitämättömyyden sijaan. Sakkisen taide ei ole sosiaalista tai poliittista paatosta, vaikka hänen teoksensa käsittelevät suuria ja raskaita asioita kuten globalisaatiota, köyhyyttä, nationalismia tai poliittisia konflikteja. Taiteilijan vakavan älyllinen ja samaan aikaan ironisen provosoiva lähestymistapa maailmaan jossa elämme mikä saa meidät katsomaan asioita toisin, paluuta entiseen ei ole. Tätä taiteellista ilmaisua Sakkinen kutsuu 2000- luvun globaalista kapitalismia kritisoivaksi taidesuunnaksi Turbokapitalismiksi.

Hän on pitänyt näyttelyitä eri puolilla maailmaa ja vie teoksiaan sinne missä taidetta eniten tarvitaan. Viime syksynä Sakkisen teoksia oli esillä sisällissodan keskellä Syyrian Damaskoksessa.

RIIKO SAKKINEN
www.riikosakkinen.com >>

Artist Riiko Sakkinen (born 1976) graduated from the Academy of Fine Arts in 2002. He lives with his family in Spain near Toledo.

For Riiko Sakkinen art is an instrument of social action. He uses methods and design language, such as drawing, which are familiar in popular culture. This creates a deceitful illusion of simplicity and familiarity, which most likely is what the artist is aiming for. With his art, drawings and installations Sakkinen critisises consumerism, politics, adverts, brand dependency, in other words the capitalist system as a whole. His works include familiar symbols which furtively form a whole that forces us to take a stand, irritates and stirs up discussion, in other words, makes us react in stead of being indifferent. Sakkinen's art is not social or political pathos, even though his works deal with big and heavy subjects such as globalisation, poverty, nationalism and political conflicts. The artist's seriously intelligent and at the same time ironically provocative approach to the world we live in makes us look at the world through different eyes; there is no going back. Sakkinen calls this artistic expression Turbocapitalism which critisises the global capitalism of the noughties.

Sakkinen has held exhibitions all over the world, and he takes his art to places where it is most needed. Last autumn, Sakkinen's works were exhibited in Damaskos in Syria which is in the middle of a civil war.

 

   
   
 

ANTAA ASUNNOTTOMUUDEN NÄKYÄ.
LET HOMELESSNESS SHOW.